Mentoring polega na udzielaniu drugiej osobie indywidualnej pomocy w niesymetryczny układzie uczeń-mistrz w przekształceniu wiedzy, pracy lub myślenia. To partnerstwo między dwojgiem ludzi – mentorem i jego podopiecznym (mentee) i jest jedną z najskuteczniejszych metod rozwoju. Zgodnie z definicyjną cechą mentoringu jest dokonywanie istotnych zmian, a sposób, w jaki podopieczny doświadcza relacji w mentoringu, determinuje jego sukces. Wszystkie oczekiwane rezultaty są osiągnięte, gdy taka relacja jest efektywna.
Współpraca opiera się na inspiracji, stymulowaniu i przywództwie. Polega głównie na tym, by uczeń, dzięki odpowiednim zabiegom mistrza, poznawał siebie, rozwijając w ten sposób samoświadomość i nie lękał się iść wybraną przez siebie drogą samorealizacji. Mentoring to długotrwała relacja mentor-mentorowany, która przynosi korzyści obu zaangażowanym stronom. Mentoring obejmuje także doradztwo, ewaluację oraz pomoc w programowaniu sukcesu osoby mentorowanej.
Mentorowi powierza się bardzo odpowiedzialne zadanie, dlatego niezmiernie ważne są jego kwalifikacje.
Kim jest mentor ?
Mentor jest mistrzem, który subtelnie wskazuje kierunek rozwoju i wspiera w podjęciu najlepszej z możliwych decyzji. Jako doświadczona osoba, chętnie dzieli się swoimi zdobywanymi w różnych sytuacjach doświadczeniami, pokazuje ścieżki, przykłady sytuacji, zachowań. Rola mentora polega na pomaganiu uczniowi w uchwyceniu szerszego znaczenia tego, co się aktualnie dzieje, a co na pierwszy rzut oka może się wydawać dla mentee nieistotne. Mentor zapewnia pomoc, aby doprowadzić do uwolnienia potencjału swojego podopiecznego, poprawić jego wyniki i wydobyć z podopiecznego to, co najlepsze. Mentor, zapewnia wskazówki, wsparcie i informacje zwrotne, aby pomóc podopiecznemu w budowaniu umiejętności i wiedzy oraz osiąganiu osobistych i zawodowych celów.
Mentor jest: | Mentor nie jest: |
Przewodnikiem | Zbawcą |
Przyjacielem | Rodzicem zastępczym |
Słuchaczem | Terapeutą |
Reagującym dorosłym | Kolegą/Koleżanką |
Rola mentora polega na:
- dzieleniu się swoją wiedzą, opiniami, odczuciami,
- przekazywaniu informacji zwrotnej,
- pomaganiu i odkrywaniu nowych możliwości i zdolności,
- zidentyfikowaniu ograniczeń i barier oraz wskazaniu metod, które pozwolą je pokonywać,
- przedstawianiu nie tylko rozmaitych źródeł wiedzy, ale i sugestii, w jaki sposób można z nich efektywnie korzystać,
- ułatwianiu dostępu do różnego rodzaju narzędzi rozwoju, czy źródeł wiedzy,
- wsparciu emocjonalnym,
- obserwacji, czy rozwój mentorowanego postępuje właściwie i w odpowiednim kierunku.
Cele mentoringu
Mentoring opiera się głównie na korzyściach podopiecznego, a jego cele w szczególności związane są z rozwojem i nauką mniej doświadczonej osoby.
- Identyfikacja i analiza mocnych i słabych stron podopiecznego.
- Wsparcie podopiecznego w podejmowanych wyzwaniach.
- Odkrywanie potencjału osoby szkolonej.
- Rozwijanie wewnętrznej motywacji podopiecznego.
- Budowanie samoświadomości podopiecznego poprzez ciągły feedback.
- Poszukiwanie możliwych ścieżek kariery (zagrożenia, szanse).
- Rozwijanie kompetencji osobistych i społecznych.
- Wyposażenie podopiecznego w niezbędną wiedzę i kompetencje.
Korzyści płynące z mentoringu
- Lepsze funkcjonowanie
- Korzyści motywacyjne
- Korzyści z rozwoju wiedzy i umiejętności
- Korzyści z zarządzania zmianą i jej następstwami
Czy mentoring jest skuteczny?
Mentoring jest narzędziem wspierającym rozwój podopiecznego oraz dopasowany jego potrzeb, a mentor dzieli się swoja praktyczną, sprawdzoną wiedzą. Oparty jest na szczególnym związku i relacji, które nie występują w innych sytuacjach społecznych. W mentoringu zarówno podopieczny, jak i mentor zaczynają od tego samego – nie wiedzą o sobie nic, budują wzajemne zaufanie na podstawie wymiany spostrzeżeń i opinii, które dla obydwu stron są równe. Mentor prezentuje mentee możliwości innych rozwiązań, wnioski, nowe pomysły, jednakże tylko podopieczny decyduje o wyborze i kierunku swojego działania, w chwili, kiedy czuje się do tego zdolny. Zadaniem mentora jest towarzyszenie podopiecznemu również w takich sytuacjach, w których wielokrotnie dokonywane są również złe wybory, czy podejmowane błędne decyzje. Mentoring nie polega bowiem na robieniu czegoś dla podopiecznego albo za niego; po to, aby go nie ograniczać i pozwolić podopiecznemu samemu przejść cały proces ucząc się na własnych doświadczeniach.
Dla kogo mentoring?
Aktualnie mentoring znajduje zastosowanie w znacznie większej ilości sytuacji zawodowych m.in.
- wyrównywania szans zawodowych grup dotychczas dyskryminowanych ze względu na środowisko pochodzenia, wiek, płeć,
- dla menedżerów najwyższych szczebli,
- pomocy kobietom w powrotach do pracy po urlopach macierzyńskich,
- rozwoju talentów,
- dla osób planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej,
- dla kadr przechodzących na emeryturę.
Mariola Stępień
Certyfikowana terapeutka TSR, coach ICC, trener.Masz cel, który chcesz osiągnąć, nauczyć się nowych umiejętności, wytyczyć ścieżkę i kierunek kariery? A może planujesz wprowadzić system mentoringu w swojej organizacji?