Jąkanie u dziecka to zaburzenie mowy, które przejawia się powtarzaniem lub zatrzymywaniem dźwięków, sylab lub wyrazów. Może towarzyszyć temu również napięcie mięśniowe, trudności w płynności mówienia oraz lęki związane z komunikacją werbalną. Przyczyny jąkania mogą być różnorodne, takie jak czynniki genetyczne, neurologiczne, emocjonalne lub środowiskowe.
Psycholodz dziecięcy podejmuje działania mające na celu zrozumienie przyczyn jąkania i rozwijanie strategii terapeutycznych. Terapia jąkania może obejmować różne techniki, takie jak technika powolnego mówienia, technika oddechu, technika rozluźniania mięśni, a także praca nad aspektami emocjonalnymi i psychologicznymi. Istotne jest również wsparcie rodziny, które ma na celu zrozumienie jąkania i tworzenie środowiska, w którym dziecko czuje się bezpiecznie i akceptowane.
W pracy z dziećmi dotkniętymi jąkaniem i mutyzmem, psycholodzy dziecięcy odgrywają istotną rolę w diagnozowaniu, terapii i wspieraniu rozwoju emocjonalnego i społecznego. Poprzez odpowiednie podejście terapeutyczne, indywidualizowane techniki oraz wsparcie rodziny, dążą do tego, aby dzieci mogły przezwyciężyć trudności, rozwijać swoje umiejętności i osiągnąć pełny potencjał.
Mogą naśladować zachowania, styl mówienia, ubiór czy postawy negatywnych bohaterów, które obserwują w mediach, takich jak filmy, gry komputerowe czy seriale. Naśladowanie negatywnych bohaterów może wpływać na formowanie nieodpowiednich wzorców zachowań i wartości u dziecka.
Psycholodzy dziecięcy angażują się w pracę z dziećmi, które naśladują negatywnych bohaterów, aby pomóc im zrozumieć konsekwencje tych zachowań oraz rozwijać krytyczne myślenie i zdolność do odróżniania pozytywnych od negatywnych wzorców. Pracują nad budowaniem świadomości społecznej, moralnej i etycznej u dziecka poprzez dyskusje, refleksję nad wartościami oraz wprowadzanie alternatywnych wzorców zachowań, które promują pozytywne relacje społeczne i zdrowe normy.